Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (Uppdrag av Skolverket) 15 hp

Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på www.ju.se/forskollarare. Där finns även information om validering och studievägledning.

Kursinnehåll

Kursen utgår från det läraruppdrag kring läs- och skrivundervisning som lärare i förskoleklassen har. Fokus riktas mot vilka kommunikativa förmågor eleverna ska få stöd i att utveckla samt genom vilka tillvägagångssätt och aktiviteter. I kursen kommer deltagarna att få reflektera didaktiskt kring undervisning med utgångspunkt i aktuella styrdokument och bedömningsstöd samt relevant ämnesdidaktisk forskning. Kursens innehåll berör: - Lärarens professionella och ämnesdidaktiska uppdrag i tidig läs- och skrivundervisning. - Undervisningens innehåll och progression i ett F-3 perspektiv utifrån aktuella styrdokument och bedömningsstöd. - Muntlig kommunikation och multimodalt berättande. - Tidigt ljudande (avkodning) och tidigt skrivande(inkodning). - Dialogisk högläsning och andra elevaktiva undervisningsformer. - Undervisningens textrepertoar i nya och traditionella medier. - Läromedel och digitala teknologier i undervisningen. - Kartläggning av elevers läs- och skrivutveckling lärande och samt didaktiska konsekvenser. - Organisering av klassrummets läs- och skrivpraktiker. - Läs- och skrivundervisning som en grund för deltagande i ett demokratiskt samhälle.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt förskollärarexamen eller motsvarande och anställd för undervisning i förskoleklass.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: ULFN12

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Studieform Distans
Termin Hösten 2025: vecka 36 – vecka 3
Studietakt 25%
Undervisningsspråk Svenska
Ort Ortsoberoende
Kurstid Blandad undervisningstid
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-U1002