Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (Uppdrag av Skolverket) 15 hp

Kursinnehåll

- Ämnesdidaktisk forskning inom grundläggande taluppfattning och aritmetik, sortering och klassificering, samband och förändring, problemlösning, geometri samt mätning och rumsuppfattning - Strukturell ansats till undervisning och lärande om tals additiva del-helhetsrelationer - Lärarens ämnesdidaktiska roll - Undervisning som utvecklar elevers matematiska förmågor - Progression i undervisningsinnehåll i ett F-3 perspektiv - Inkluderande undervisning i matematik - Metodik i matematikundervisningen i förskoleklass - Utforskande och praktiska arbetssätt - Undervisningsplanering, utvärdering och utveckling - Analys och bedömning av elevuppgifter - Nationellt kartläggningsmaterial i förskoleklass – Hitta matematiken - Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning åk 1-3 och Bedömning för lärande i matematik - Uppföljning och bedömning av elevers kunskapsutveckling i relation till kunskapskraven i årskurs 3 - Estetiska uttrycksformer och mönsterkonstruktion - Matematik som språk, teoretiska perspektiv på begreppsbildning - Uttrycksformer och representationsformer i matematik - Läromedelsgranskning

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt förskollärarexamen eller motsvarande och anställd för undervisning i förskoleklass.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: UMUN14

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Studieform Nätbaserad distans
Antal träffar 12
Termin Hösten 2024: vecka 35 – vecka 3
Studietakt 25%
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Blandad undervisningstid
Platser 30.0
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-U0150