Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i åk 4-6, (1-30). Ingår i Lärarlyftet 30 hp
Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på www.ju.se/lararlyftet. Där finns även information om validering och studievägledning.
Kursinnehåll
**Delkurs – Teknik, 7,5 hp**<br>
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.
*Ämnesteori:*<br>
Tekniska system<br>
Teknikens historia och tekniksyn<br>
Sociala och miljömässiga konsekvenser av teknikval<br>
Konstruktioners mekanik och hållfasthet, vanliga materials egenskaper<br>
Elektricitet i enkla konstruktioner<br>
Presentationer av tekniska lösningar; skisser, fysiska och digitala modeller<br>
Programmering
*Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:*<br>
Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. tekniska system, mekanik, hållfasthet<br>
Progression i konstruktionsarbete,<br>
Didaktiska frågor med hänsyn till genus och jämställdhetsperspektiv<br>
Aktuell teknikdidaktisk forskning
*Styrdokument, bedömning och betyg:*<br>
Bedömning av praktiskt arbete och betyg i teknikämnet utifrån skolans styrdokument<br>
Skolverkets stödmaterial i teknik
*Generella kompetenser:*<br>
Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.<br>
Digitala verktygs möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i undervisningen.
**Delkurs – Fysik, 7,5 hp**<br>
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.
*Ämnesteori:*<br>
Energins olika former och omvandlingar.<br>
Energiflöden, temperatur<br>
Väderfenomen<br>
Krafter och rörelser; tyngdkraft, luftmotstånd och friktion<br>
Elektriska kretsar<br>
Ljus och ljud<br>
De närmsta himlakropparna.<br>
Dygns- och årstidsförlopp<br>
Systematiska undersökningar, experiment som metod
*Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:*<br>
Undervisning, för åk 4-6 i fysik, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. energi, väderfenomen, elektricitet, partikelmodell<br>
Systematiska undersökningar<br>
Aktuell fysikdidaktisk forskning diskuteras och bearbetas i examinationsuppgift
*Styrdokument, bedömning och betyg:*<br>
Bedömning och betyg i fysikämnet utifrån skolans styrdokument<br>
Skolverkets stödmaterial i fysik
*Generella kompetenser:*<br>
Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.<br>
Digitala verktyg och dess möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i undervisningen
**Delkurs – Kemi, 7,5 hp**<br>
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.
*Ämnesteori:*<br>
Kemins betydelse för miljö, människa och ett hållbart samhälle<br>
Atomens byggnad, periodiska systemet, kemisk bindning<br>
Egenskaper hos olika ämnen och material (t.ex. löslighet och surhetsgrad) – kemiska förklaringsmodeller<br>
Materians uppbyggnad, några olika kretslopp, faser och fasövergångar<br>
Fossila och förnybara bränslen<br>
En orientering i organisk kemi<br>
Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsa<br>
Kemikalier – risker och säkerhet
*Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:*<br>
Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning<br>
Undervisning för hållbar utveckling<br>
Kinestetiska och estetiska uttrycksformer för lärande<br>
Skollaborationer för åk 4-6, vad, hur och varför?<br>
Planera, dokumentera och kommunicera laborativt arbete i kemi<br>
Aktuell kemididaktisk forskning
*Styrdokument, bedömning och betyg:*<br>
Bedömning och betyg i kemiämnet utifrån skolans styrdokument<br>
Skolverkets stödmaterial i kemi
*Generella kompetenser:*<br>
Inkluderande anpassningar och strategier i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas<br>
Användning av digitala verktyg och medier i olika lärandesituationer i undervisningen
**Delkurs – Biologi, 7,5 hp**<br>
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.
*Ämnesteori:*<br>
Liv och livets utveckling<br>
Ekosystemens struktur och dynamik: näringskedjor, energipyramider, kretslopp, fotosyntes, cellandning och nedbrytning<br>
Människans beroende av ekosystemtjänster och påverkan på ekosystem och hållbar utveckling<br>
Evolutionsteori – organismers anpassning till miljön och biologisk mångfald<br>
Systematisk översikt av organismvärlden<br>
Grundläggande art- och gruppkännedom<br>
Människokroppen – hälsa och välbefinnande<br>
Pubertet, sexualitet och reproduktion
*Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:*<br>
Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. ekologi, kretslopp, reproduktion, evolution, kropp och hälsa,<br>
Didaktisk reflektion kring undervisningen med hänsyn till genus, sexuell läggning, flerspråkighet, kulturell mångfald och särskilda behov.<br>
Dokumentation, tolkning och kommunikation av systematiska undersökningar och fältstudier.<br>
Olika arbetsformer och arbetssätt för undervisning i naturvetenskap; t.ex. undersökande och estetiska arbetssätt, fältstudier, utomhusdidaktik<br>
Aktuell biologididaktisk forskning
*Styrdokument, bedömning och betyg:*<br>
Bedömning och betyg i biologiämnet utifrån skolans styrdokument<br>
Skolverkets stödmaterial i biologi
*Generella kompetenser:*<br>
Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.<br>
Digitala verktygs möjligheter och begränsningar i biologiundervisningen.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet. Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4-6 och/eller åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: UN1N13
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Nätbaserad distans |
Antal träffar | 16 |
Termin | Våren 2025: vecka 4 – vecka 23 |
Studietakt | Halvfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Blandad undervisningstid |
Platser | 40.0 |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-U0151 |