Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i åk 4-6, (1-30). Ingår i Lärarlyftet 30 hp

Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på www.ju.se/lararlyftet. Där finns även information om validering och studievägledning.

Kursinnehåll

**Delkurs – Teknik, 7,5 hp**<br> Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner. *Ämnesteori:*<br> Tekniska system<br> Teknikens historia och tekniksyn<br> Sociala och miljömässiga konsekvenser av teknikval<br> Konstruktioners mekanik och hållfasthet, vanliga materials egenskaper<br> Elektricitet i enkla konstruktioner<br> Presentationer av tekniska lösningar; skisser, fysiska och digitala modeller<br> Programmering *Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:*<br> Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. tekniska system, mekanik, hållfasthet<br> Progression i konstruktionsarbete,<br> Didaktiska frågor med hänsyn till genus och jämställdhetsperspektiv<br> Aktuell teknikdidaktisk forskning *Styrdokument, bedömning och betyg:*<br> Bedömning av praktiskt arbete och betyg i teknikämnet utifrån skolans styrdokument<br> Skolverkets stödmaterial i teknik *Generella kompetenser:*<br> Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.<br> Digitala verktygs möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i undervisningen. **Delkurs – Fysik, 7,5 hp**<br> Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner. *Ämnesteori:*<br> Energins olika former och omvandlingar.<br> Energiflöden, temperatur<br> Väderfenomen<br> Krafter och rörelser; tyngdkraft, luftmotstånd och friktion<br> Elektriska kretsar<br> Ljus och ljud<br> De närmsta himlakropparna.<br> Dygns- och årstidsförlopp<br> Systematiska undersökningar, experiment som metod *Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:*<br> Undervisning, för åk 4-6 i fysik, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. energi, väderfenomen, elektricitet, partikelmodell<br> Systematiska undersökningar<br> Aktuell fysikdidaktisk forskning diskuteras och bearbetas i examinationsuppgift *Styrdokument, bedömning och betyg:*<br> Bedömning och betyg i fysikämnet utifrån skolans styrdokument<br> Skolverkets stödmaterial i fysik *Generella kompetenser:*<br> Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.<br> Digitala verktyg och dess möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i undervisningen **Delkurs – Kemi, 7,5 hp**<br> Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner. *Ämnesteori:*<br> Kemins betydelse för miljö, människa och ett hållbart samhälle<br> Atomens byggnad, periodiska systemet, kemisk bindning<br> Egenskaper hos olika ämnen och material (t.ex. löslighet och surhetsgrad) – kemiska förklaringsmodeller<br> Materians uppbyggnad, några olika kretslopp, faser och fasövergångar<br> Fossila och förnybara bränslen<br> En orientering i organisk kemi<br> Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsa<br> Kemikalier – risker och säkerhet *Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:*<br> Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning<br> Undervisning för hållbar utveckling<br> Kinestetiska och estetiska uttrycksformer för lärande<br> Skollaborationer för åk 4-6, vad, hur och varför?<br> Planera, dokumentera och kommunicera laborativt arbete i kemi<br> Aktuell kemididaktisk forskning *Styrdokument, bedömning och betyg:*<br> Bedömning och betyg i kemiämnet utifrån skolans styrdokument<br> Skolverkets stödmaterial i kemi *Generella kompetenser:*<br> Inkluderande anpassningar och strategier i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas<br> Användning av digitala verktyg och medier i olika lärandesituationer i undervisningen **Delkurs – Biologi, 7,5 hp**<br> Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner. *Ämnesteori:*<br> Liv och livets utveckling<br> Ekosystemens struktur och dynamik: näringskedjor, energipyramider, kretslopp, fotosyntes, cellandning och nedbrytning<br> Människans beroende av ekosystemtjänster och påverkan på ekosystem och hållbar utveckling<br> Evolutionsteori – organismers anpassning till miljön och biologisk mångfald<br> Systematisk översikt av organismvärlden<br> Grundläggande art- och gruppkännedom<br> Människokroppen – hälsa och välbefinnande<br> Pubertet, sexualitet och reproduktion *Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:*<br> Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. ekologi, kretslopp, reproduktion, evolution, kropp och hälsa,<br> Didaktisk reflektion kring undervisningen med hänsyn till genus, sexuell läggning, flerspråkighet, kulturell mångfald och särskilda behov.<br> Dokumentation, tolkning och kommunikation av systematiska undersökningar och fältstudier.<br> Olika arbetsformer och arbetssätt för undervisning i naturvetenskap; t.ex. undersökande och estetiska arbetssätt, fältstudier, utomhusdidaktik<br> Aktuell biologididaktisk forskning *Styrdokument, bedömning och betyg:*<br> Bedömning och betyg i biologiämnet utifrån skolans styrdokument<br> Skolverkets stödmaterial i biologi *Generella kompetenser:*<br> Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.<br> Digitala verktygs möjligheter och begränsningar i biologiundervisningen.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet. Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4-6 och/eller åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: UN1N13

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Studieform Nätbaserad distans
Antal träffar 16
Termin Våren 2025: vecka 4 – vecka 23
Studietakt Halvfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Blandad undervisningstid
Platser 40.0
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-U0151