Studenter vinner en praktikplats i Kina

Årets vinnare av Ramo Academy Case Competition är (från vänster) Felix Svensson, Isaias Morales och Elsa Jacobsson.

Ramo Group AB som under hösten 2018 inledde ett samarbete med Jönköping International Business School (JIBS), Jönköping University har nu utsett 2019 års vinnare i studenttävlingen Ramo Academy. Vinnarna Felix Svensson, Elsa Jacobsson och Isaias Morales får möjlighet till en praktikperiod på sammanlagt tio veckor, varav fem veckor spenderas i Kina. Förhoppningen är att tävlingen ska resultera i ett ökat intresse för Kina som både land och marknad bland studenterna på skolan.

Kina är idag Sveriges största handelspartner i Asien, men trots det har vi inte alls samma kunskaper om landet, språken eller den kinesiska kulturen som vi har om till exempel USA. Det menar iallafall företaget Ramo Group, som är en helhetsleverantör av mekaniska komponenter och logistikpartner med kontor i både Sverige och Kina. Företaget spår dessutom en växande utmaning för företag som likt dem själva handlar med Kina när det kommer till att rekrytera säljare, inköpare och logistiker med rätt kompetens och kunskap om landet.

Vinnarna ska tillbringa en del av sin praktikperiod på Ramo Groups anläggning i Ningbo, Kina.

För att råda bot på kunskapsbristen i branschen bestämde sig företaget för att lansera studenttävlingen Ramo Academy i samarbete med JIBS. Genom Ramo Academy kommer företaget årligen att belöna tre studenter från skolan med en praktikperiod. Årets vinnare är Felix Svensson, Elsa Jacobsson och Isaias Morales som under hösten 2020 först kommer att praktisera på företagets huvudkontor i Värnamo, för att sedan tillbringa resten av sin praktikperiod på företagets anläggning i Kina. Därefter sker en sammanfattning av praktikperioden under tre veckor, och hela perioden ingår i studenternas utbildning. Studenterna får dessutom boendet betalt under vistelsen i Kina, flygbiljetter tur och retur, samt en kurs i mandarin.

”Syftet med Ramo Academy är helt enkelt att öka kunskapen om och skapa en större nyfikenhet kring Kina, både som land och marknad, bland studenter som studerar med internationell inriktning. Det är ett sätt att få studenterna att inse vilka möjligheter Kina kan erbjuda svenska företag. samtidigt som de får en merit och en verklig erfarenhet att sätta på sitt CV”, säger Jonny von Rainals, VD för Ramo Group.

”På Jönköping International Business School brinner vi för att våra studenter ska få kunskaper de direkt kan omsätta i praktiken. Ramo Group erbjuder ett program där tre studenter får chansen att faktiskt jobba i Kina, lära sig lite mandarin och befinna sig mitt i den kinesiska kulturen. Kina har blivit en viktig handelspartner och därför är detta ett givet samarbete för oss. En student som har tillbringat tid i landet och bekantat sig med språket och kulturen har uppenbara fördelar på arbetsmarknaden idag”, säger Emil Karlsson, som arbetar med externa relationer vid Jönköping International Business School.

Studenter på Jönköping International Business School som läser sin tredje termin kommer att ha möjlighet att ansöka till nästa omgång av Ramo Academy i början av oktober 2020. De utvalda deltagarna kommer sedan att tävla i slutet av november genom att lösa ett case som Ramo Group och studentorganisationen JIBS Case Academy presenterar.

2019-12-10