JU-student vann silver på Yrkes-SM

Alexander and Saga står med sina medaljer

JU-studenten Alexander Aronsson tävlade på Yrkes-SM i Växjö tillsammans med Saga Persson från Lunds universitet

Den 10–12 maj tävlade JU-studenten Alexander Aronsson på Yrkes-SM i Växjö. Efter en riktig nagelbitare till finaldag slutade han, tillsammans med lagkamraten Saga Persson, på en välförtjänt andraplats.

Alexander Aronsson, som studerar Maskinteknik: Industriell ekonomi och produktionsledning på Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU), tävlade på Yrkes-SM i entreprenörskap/affärsutveckling tillsammans med Saga Persson från Lunds universitet. Under tre dagar arbetade studenterna för att ta fram en affärsidé och en marknadsstrategi, för att sedan presentera det inför en jury.

Hemligheten att lyckas

De tävlande fick ett case från ICA Sverige, där uppgiften var att skapa ett innovativt och lönsamt butikskoncept utifrån handelsbranschens utmaningar: ändrad demografi, hållbarhet, digitalisering och globalisering. Tävlingen var uppdelad i fem moduler som skulle utföras under en bestämd tid, och de fick ingen information om vad den kommande modulen skulle innehålla. Hemligheten för att lyckas, enligt Alexander, var att göra en riktigt bra bakgrundskoll, och kontinuerligt analysera de moduler som redan hade presenterats.

Ett SM-silver är ju inget SM-guld

Alexander berättar att konkurrensen var hög. Efter slutpresentationen behövde juryn överlägga ett flertal gånger för att komma fram till en vinnare. Båda finallagens lösningar höll imponerande hög kvalitet, och att välja en vinnare var bland det svåraste juryn gjort, påstod de.

- Det känns såklart tråkigt, ett SM-silver är ju inget SM-guld. Men samtidigt tycker jag att vi levererade en bra lösning som jag är väldigt stolt över, säger han.

Erfarenheterna från Yrkes-SM är många. Några av Alexanders starkaste intryck kom från de personer han bekantade sig med under tävlingens gång och han fick upp ögonen för nya branscher och yrken som inte tidigare var helt bekanta. Men den största lärdomen är att aldrig glömma slutkunden i sin affärsidé.

- Om man enbart fokuserar på lösningen så kan man glömma för vem man arbetar. Det är någonting jag kommer ta med mig ut i arbetslivet när jag själv driver företag, avslutar han.

2022-05-24