Jönköping University-utbildningar bland landets mest sökta

Jönköping University.

Programmen grafisk design och webbutveckling samt medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Jönköping University hör till några av landets mest sökta utbildningar.

Programmen grafisk design och webbutveckling samt medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Jönköping University hör till de mest sökta i landet inom sina områden.
- Fantastiskt roligt och en fin bekräftelse på att vi är på rätt spår, säger Martin Lindh, programansvarig för grafisk design och webbutveckling.

Grafisk design och webbutveckling på Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU) hade 1 060 ansökningar till höstens utbildning, vilket är näst bäst i landet för program inom den kreativa sektorn. Vidare sökte sammantaget 1 891 personer någon av Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmets (MKV) fyra inriktningar på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid JU. Det gör den utbildningen till det mest sökta inom kommunikation.

- Vi är väldigt nöjda med årets söksiffror! Vi fortsätter att vara ett av landets största och mest populära medie- och kommunikationsvetenskapliga program, vilket gör att vi kan fortsätta utveckla utbildningen med stort engagemang, säger Hannes Evehag, programansvarig för MKV.

Djup kunskap och praktiska färdigheter

Han framhåller att MKV-studenterna får bred kompetens och betydande möjligheter att skräddarsy sin utbildning efter sina egna intressen och mål, både djup kunskap och praktiska färdigheter.

- Dessutom tror jag att vår optimism sticker ut lite idag. Vi tror att vi kan möta vår tids stora utmaningar med hållbar kommunikation och den övertygelsen genomsyrar hela programmet.

Det är webbtidningen Magasin K Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som uppmärksammar söksiffrorna till programmen inom kommunikation, kultur och den kreativa sektorn. De visar dock bara de tio mest sökta utbildningarna och en av MKV-inriktningarna på HLK finns på nionde plats med 540 ansökningar. Skolans övriga MKV-inriktningar redovisas inte, men det sammanlagda sökantalet för programmet är alltså 1 891.

"Känns mer rätt än någonsin"

- Jag håller många av de andra utbildningarna vi konkurrerar med högt, och jag är väldigt glad och stolt över att vi kommer tvåa på en så fin lista, säger Martin Lindh.

Han tror att vägen till framgång för programmet är just mixen mellan grafisk design med webb, vilket han menar känns mer rätt än någonsin.

- Det är som att samtiden har kommit ifatt oss med arbetsbeskrivningar som UX- och gränssnittsdesigner, vilket passar oss perfekt. Sedan är vi ett internationellt program som hålls på engelska med studenter från hela världen.

Ett nära samarbete med branschen

Martin förklarar vidare att digitala medier tar stor plats i många unga människors liv och att de därför vill vara med och påverka och utveckla dessa.

- Det är en jättekul bransch att verka i, att vara med och forma vår digitala framtid, säger han.

För att fortsätta vara relevanta jobbar Martin och hans kollegor ständigt med sitt kursutbud och byter ofta ut dess innehåll. Även hela programplanen ses över med jämna mellanrum och de har ett nära samarbete med branschen där lokala företag som Ny Studio och Toxic i Jönköping bidrar med sin kunskap.

"Forma vår digitala framtid"

Flera studenter som läser programmet framhåller den goda gemenskapen både i klasserna och mellan årskurserna på JTH. Det är enligt Martin helt och hållet studenternas förtjänst.

- Vi har många trevliga och sociala studenter och de ser sig möjligtvis lite som udda fåglar bland alla ingenjörer på JTH, vilket kanske stärker deras sammanhållning.

  • Universitetsadjunkt i medie- och kommunikationsvetenskap
    Doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap
  • Högskolan för lärande och kommunikation
  • +46 36-10 1381
2023-08-23