När pedagogik möter forskning – en välbesökt konferens
Vad händer när forskning möter skolans vardag? Det diskuterades när den årliga konferensen Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan hölls förra veckan. Konferensen är ett samarrangemang mellan Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University. Se bildspel längst ner.

Tanken med konferensen är att föra samman de som jobbar med utbildning och lärande med de som forskar på ämnet. Varje år strävar arrangörerna efter att skapa en konferens för eftertanke, erfarenhetsutbyte och dialog kring lärande och undervisning. Fokus ligger på att knyta kontakter, stärka samarbetet och förena forskningsbaserad kunskap med beprövade erfarenheter.
– Den här konferensen visar vad som händer när forskning och skolpraktik möts. Det handlar inte bara om att sprida kunskap, utan om att tillsammans skapa förståelse och lösningar som fungerar i klassrummet. Det är ett utbyte som gynnar alla parter, säger Jesper Boesen, ansvarig för samverkan och internationalisering på HLK.
Programmet för dagen bjöd på en stor variation av föreläsningar av tre huvudtalare, föreläsningar kring utvecklings- och forskningsprojekt i deltagarnas organisationer, nätverkande och utställare.
Många olika yrkesroller bland besökarna
Bland de 260 deltagarna fanns en stor bredd av yrkesroller och erfarenheter inom lärande och utbildning, bland annat lärare, specialpedagoger, rektorer och huvudmän. Majoriteten av deltagarna kom från Jönköpings län, men även representanter från andra delar av landet deltog.
Två av deltagarna var Anna-Carin Petersson, utvecklingschef på Barn- och utbildningsförvaltningen och Gunilla Rosenqvist, rektor på Vallsjöskolan, båda Sävsjö kommun. De deltog båda för första gången och var nöjda med dagen och konferensens bredd.

Anna-Carin Petersson och Gunilla Rosenqvist var nöjda med konferensen.
– Det är roligt att få komma hit för att få inspiration och lyssna på vad det forskas kring. Vi blir också lite bekräftade gällande några av utvecklingsprojekten som vi har i gång i Sävsjö, säger Anna-Carin.
– Jag håller med Anna-Carin. Och det är roligt med alla parallellsessioner där man kan lyssna på olika projekt som bedrivs. Bland annat lyssnade vi på dragningen ”Språkplan och språkpedagoger – en satsning på språkutveckling i Jönköpings kommun” som var intressant för oss då vi i Sävsjö också jobbar mycket med språkutveckling i skolan, säger Gunilla Rosenqvist.
Jesper Boesen var tillfreds med konferensens innehåll och tacksam för alla möten och samtal.
– Jag är oerhört nöjd med konferensens alla bidrag, en väldigt lyckad och energigivande tillställning. Varmt tack till huvudtalarna, alla presentatörer, deltagare och medarrangörer, säger han.
Här kan du läsa hela programmet för konferensen.
De tre huvudtalarna och deras föreläsningar var:
-Undervisning och lärande på kognitionsvetenskaplig grund
Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap, inriktning lärande och undervisning, Lunds universitet
-Vad säger forskningen om undervisning och hur kan den hjälpa lärare?
Daniel Sundberg, professor vid Institutionen för pedagogik, Linnéuniversitetet
-Undervisningsanalys - motorn i det systematiska kvalitetsarbetet
Peter Wall, fil. lic. i statsvetenskap med ämnesdidaktisk inriktning, Karlstad Universitet
Utställare var: Pedagog Jönköping – Upptech – Skolforskningsinstitutet - VAL (Vidareutbildning av lärare) - Uppdragsutbildning vid HLK
Nästa års konferens hålls den 3 november och kommer bli en jubileumskonferens eftersom man firar 10 år.
