Lär känna EULiST – en inblick i arbetspaketet campusutveckling

Stefan Sandahl
Stefan Sandahl är studievägledare på JU och teamledare för arbetspaketet Campusutveckling (Work Package 2/WP 2) inom EULiST, ett av fem arbetspaket. Han ansvarar för att stötta flera arbetsgrupper (Task Groups/TG) inom WP 2 inklusive Digital Campus, Open Data, Library, Sustainable Campus Initiative och Academic Support Center.
Stefan representerar även WP 2 i Project Steering Committee, där han samarbetar med övriga WP. Varje WP har egna mål, milstolpar och nyckeltal, samt bidrar till EULiST:s övergripande mål.
Hur är det att leda en grupp med människor från tio olika lärosäten och länder?
– Det är väldigt roligt och lärorikt. Olika förutsättningar som skolans storlek och läge, nationella regler och lagar påverkar samarbetet. Det är både spännande, givande och ibland utmanande att möta olika synsätt på akademin och varierande möteskulturer.
Ett av målen inom ditt arbetspaket är att utveckla en "Digital Knowledge Hub". Vad innebär det?
– Målet är att skapa en gemensam digital plattform som stödjer kunskapsskapande, informationstillgång och samarbete för studenter, lärare, forskare, personal och samhället. Denna plattform ska underlätta EULiST:s samarbete inom utbildning, forskning, innovation, och ledning. Ett exempel är en gemensam EULiST-kurskatalog där våra lärosäten kommer att erbjuda kurser för EULiST-lärosätenas studenter. Den beräknas vara klar i november 2025, med sökbara kurser sommaren/hösten 2026.
Vad kan JU lära av samarbetet kring campusutveckling?
– Varje lärosäte har olika styrkor. JU kan ibland vara ett föredöme och ibland få inspiration och hjälp. Ett område där jag tror att JU kan utvecklas vidare är inom hållbarhet, där arbetsgruppen Sustainable Campus Initiative arbetar med en gemensam modell för att mäta koldioxidavtryck (Carbon Footprint Model) och samla "best practices" för att inspirera varandra i det fortsatta hållbarhetsarbetet.
